
 

 

Category Magazine Article 
 

Title 
 

 
Scientology take on Florida Paper 

 
Source "Editor & Publisher", Vol. 127, Issue 15, p. 16 
Author Dorothy Giobbe 

Date April 9th, 1994 
 
Description: 
 
The article reports on the slanted treatment accusation of the Church of Scientology 
against the "St. Petersburg Times" newspaper, the Florida Police Department and defunct 
paper "Clearwater Sun". 
 
Scientologists take on Florida Paper 
 
Church of Scientology accuses the St. Petersburg Times, Clearwater Police Department 
and defunct Clearwater Sun of slanted treatment of the church and its members 
 
In a special 125,000-copy issue of the Church of Scientology's magazine Freedom, the 
church's Clearwater, Fla., branch accused the St. Petersburg Times, Clearwater Police 
Department and defunct Clearwater Sun of slanted treatment of the church and its 
members. 
 
The publication also questioned the nonprofit and tax-exempt status of the Poynter 
Institute for Media Studies, which owns the Times. 
 
The "inflammatory" coverage by the Sun and Times has "intensified the atmosphere of 
hate in the city and ultimately led to acts of senseless violence being directed against 
members of the church," wrote Richard Haworth, Clearwater bureau chief at Freedom. 
 
Some of the articles in Freedom said the local media have ignored contributions that 
Scientologists have made in the Clearwater community, such as the annual "Say No to 
Drugs" road race, sponsored by the Dianetics Running Team. The event raises money for 
a national drug education program. 
 
"Through the years, the church has been an active participant in addressing problems 
facing the city and downtown," one article said. "The Times has reported little or none of 
this actual news but instead has dwelled on lies and innuendo." 
 
Freedom also said that while church members have met with the editorial board of the 
Times in an attempt to improve communication, "the visit had no apparent effect on the 
paper's reporting, which has continued to be critical and inaccurate." 
 



 

 

Violence against Clearwater-area Scientologists "can be tracked statistically," Haworth 
said in an interview. "You see an article come out and in the aftermath of the article, the 
number of incidents go up." 
 
The acts of "senseless violence" include "the kind of thing where there are drive-bys and 
objects being thrown from cars, things like that." 
 
The "drive-bys" haven't been like the bullet-flying, blood-spraying tragedies that have 
occurred elsewhere, Haworth said. "It wasn't shootings, it was paintballs, [although] that 
actually does get shot." 
 
The special Freedom issue was published, he said, because "we really got to the point 
where, after having tried to talk and meet and so on, it still seemed that the problem 
continued. We had little choice but to try and tell our own story. We haven't put out a 
special issue of Freedom in Clearwater in a long time." 
 
The Times defended its coverage of the Scientologists and said the church must be held 
to the same standard of scrutiny that other large, influential organizations receive. 
 
"The Church of Scientology is a major and growing institution here with economic and 
political and other consequence," said Paul Tash, executive editor of the Times. "It 
deserves our attention and I think it's part of our responsibity to keep track of what the 
church is doing, and we plan to continue on that course. 
 
"We have quite a rigorous policy of accuracy in the paper and on those occasions that we 
unfortunately discover we have made an error, we try to correct it prominently, even 
placing corrections on the front page of sections where they have occurred." 
 
PHOTO (BLACK & WHITE): This special issue of Freedom, published by the Church of 
Scientology, was a paid supplement in the Tampa Tribune. 



 

 

Category Magazine Article 
 

Title 
 

 
War of Words Continues 

 
Source "Editor & Publisher", Vol. 127, Issue 32, p. 18 
Author Dorothy Giobbe 

Date August 6th, 1994 
 
Contents: 
 
The article reports on the alleged hypocrisy and history of prejudice of the "St. Petersburg 
Times" according to "Freedom," the magazine of the Church of Scientology, previous 
accusations charging "St. Petersburg Times" of biased coverage. 
 
 
War of Words continues 
 
Church of Scientology accuses St. Petersburg Times of prejudice; Times' editor 
questions group's 'agenda' 
 
Three months after accusing the St. Petersburg Times of biased coverage, the Church of 
Scientology's magazine, Freedom, is following up with an "expose" of what it terms 
"hypocrisy" and "a history of prejudice" directed toward minority groups and women at 
the newspaper. 
 
The Times "is not in a position to point a finger at anyone," reads an editor's note 
preceding the Freedom article. "[I]t is long past time for the activities of the Times to be 
exposed to public scrutiny." 
 
The article asserts that "the racial composition of the newsroom and the boardroom 
continues to be a problem that plagues the Times." 
 
Freedom quotes sources and statistics previously published in the Times. In particular, 
Freedom cites figures which show a low concentration of African Americans in senior or 
managerial positions at the Times. 
 
Also, the article quotes a former employee who said women are confronted with a "glass 
ceiling" at the newspaper. 
 
The piece also takes aim at Times editor Andy Barnes. In response to Barnes' published 
claim that the newspaper is actively recruiting minorities, Freedom accused Barnes of a 
"striking lack of sensitivity," when he added that "I don't sense that the world is about to 
end on this issue." 
 
The article also quoted an African American reverend who, after meeting with Barnes, 
said his attitude was "condescending." 



 

 

 
"Freedom quoted extensively from our own coverage," Barnes told E&P. "The problems 
of how do you promote African Americans within an interracial organization are real. We 
are making as good progress as anybody I know, and I intend to go on doing that." 
 
"I don't wish to dignify Freedom by making them my judges on the questions of how we 
run the newspaper," he added. "They have another agenda going, and they may present 
themselves as journalists, but they're not." 
 
Three months ago, the Church of Scientology accused the Times of "inflammatory" 
coverage that was based on "lies and innuendo" (E&P April 9, page 16). At the time, Paul 
Tash, executive editor of the Times, defended the coverage of the Church, saying it must 
be held to the same standard of scrutiny that other large organizations are subject to. 



Category Magazine Article 
 

Title 
 

 
Scientologist Ads 

 
Source “Editor & Publisher” 
Author  

Date October 15th, 1994 
 
Contents: 
 
The Church of Scientology is running full page ads in the New York Times and 
Washington Post, that accuse the German Government of fueling the recent outbreaks of 
violence against minority groups in Germany. 
 
The ad campaign will run once a week for five weeks, and makes various accusations to 
support its hypothesis, including what the Church calls the “official exclusion” of 
Scientologists from the Christian Democratic Union, the German political party. 
 
“Germany is reverting to old prejudices and increasing violence,” according to a 
statement from Leisa Goodman, spokesperson for the Church of Scientology. 



 

 

Category Magazine Article 
 

Title 
 

 
Post can keep Scientology Papers 

 
Source "Editor & Publisher", Vol. 128, Issue 40, p. 24 
Author  

Date October 7th, 1995 
 
Description: 
 

The article reports on a federal court ruling which holds that the "Washington Post" does 
not have to return documents from Scientology it obtained through court records. 
 
 
Post can keep Scientology papers 
 
The Washington post does not have to return documents from the Church of Scientology 
it obtained through court records that were later sealed. 
 
The church contended the documents were protected by copyright and trade secrets laws, 
but a federal court found that the use of the material in news reports did not diminish its 
value to the church. 
 
The Post obtained the court papers while writing about the Church's case against a former 
member who put the material text on the Internet. 



 

 

Category Magazine Article 
 

Title 
 

 
Judge dismisses Lawsuit against Washington Post 

 
Source "Editor & Publisher", Vol. 128, Issue 51, p. 15 
Author  

Date December 23rd, 1995 
 
Description: 
 
The article reports that a federal judge has dismissed a copyright lawsuit filed by the 
Church of Scientology against the "Washington Post" newspaper regarding the 
publication of confidential information. 
 
 
Judge dismisses lawsuit against Washington Post 
 
A federal judge has dismissed a copyright lawsuit filed by the Church of Scientology 
against the Washington Post. 
 
The church sought to prevent the Post from publishing information in confidential 
documents. Publication was in the context of a story about the church's lawsuit against 
former members who put the documents on the Internet. 
 
The judge found that the Post's excerpts fell under the fair use doctrine of copyright law 
and ordered the church to pay the newspaper's legal fees, the newspaper reported. 



 

 

Category Magazine Article 
 

Title 
 

 
Netcom loses Copyright Round in Federal Court 

 
Source "Editor & Publisher", Vol. 130, Issue 2, p. 28 
Author  

Date January 13th, 1996 
 
Description: 
 
The article reports that California Judge Ronald M. Whyte ruled Netcom On-Line 
Communications may be liable for copyright infringement. 
 
 
Netcom loses copyright round in federal court 
 
A Federal Judge in San Jose, Calif., has ruled that Netcom On-Line Communication 
Services Inc. may be liable for copyright infringement because it refused to remove a 
subscriber's postings of copyrighted text of the Church of Scientology. 
 
U.S. District Judge Ronald M.Whyte said in a summary judgment that because Netcom 
may have known about the infringement but failed to remove the postings, it could be 
liable for "contributory" copyright infringement. But the company is not liable for direct 
copyright infringement or for "vicarious" infringement, the judge ruled. 
 
The decision allows church groups to press their copyright infringement suit against 
Netcom toward a trial, expected next year, the Wall Street Journals Joan Rigdon reported. 
 
Netcom denies it knew about the infringement, even though the church had complained 
that Dennis Erlich of Garden Grove, Calif., had posted excerpts of the writing of L. Ron 
Hubbard, founder of Scientology, on a bulletin-board service operated by Clearwood 
Data Services, which uses Netcom as a distributor. 
 
When Bridge Publications, the church's publishing unit, and another affiliate complained, 
Netcom took no action, prompting the suit, filed last February against Netcom, 
Clearwood and Erlich. 
 
"If access providers are exposed to liability each time somebody complains that their 
copyright is violated, then I think what they will do is simply remove material," said 
Netcom lawyer Randolf Rice. 
 
But Shari Steele, attorney for the Electronic Frontier Foundation in San Francisco, 
interpreted the ruling to mean that "you're not going to automatically hold systems 
operators liable for the posts of users." 
 



 

 

"The only time they'll even consider holding system operators liable is if they know" 
about copyright infringement, she said. 
 
The Scientology groups argued that since Netcom canceled the accounts of 1,200 
subscribers who violated rules about such material as child pornography, it should 
respond to complaints about subscribers who infringe copyrights. 
 
A similar copyright case, pitting Scientology affiliates against Internet access provider 
Gateway Digital Services Inc., is scheduled for trial in January in federal court in 
Virginia, the Journal reported. 



 

 

Category Magazine Article 
 

Title 
 

 
Investigating Religion: 'A Cultural Minefield' 

 
Source "Editor and Publisher", Vol. 131, Issue 25, p. 73 
Author M. L. Stein 

Date June 20th, 1998 
 
Description: 
 
The article describes the experiences that journalist Douglas Frantz made with 
Scientology while investigating them. 
 
Investigating Religion: ' A Cultural Minefield' 
 
Veteran religion reporters offer tips on probing controversial religious groups 
 
Investigating religious groups is one of of the most difficult and emotionally trip-wired 
tasks a newspaper can undertake, according to the national projects editor of the New 
York Times. 
 
Speaking at the Investigative Reporters & Editors conference in New Orleans, Doug 
Frantz said serious reporting on controversial religious organizations involves "stepping 
into a cultural minefield." 
 
"Merely asking questions will offend the people you are investigating because, at heart, 
you are challenging something they hold dear to them," Frantz said. 
 
Sacred cows and big money 
 
Frantz, who has written extensively about Scientology, said investigations of religious 
groups inherently deal with sacred cows - and often huge amounts of money as well. The 
sacred cow syndrome is what often allows "the unscrupulous to pocket the money of the 
faithful," he said. 
 
Still, such projects involve standard procedures: Are records available, will sources talk, 
can accusations be corroborated, will the subject pressure people to remain silent? But in 
religion, it's important for reporters to do their homework: research enough to absorb a 
working knowledge of the faith or organization, Frantz counseled. 
 
No FOI laws in church 
 
"It's not like county government or the Pentagon or your local congressman," he said. 
"It's more arcane. It's likely to be more secretive and there are no freedom of information 
laws when it comes to religions." 
 



 

 

After gathering facts, reading scriptures, and "quietly" attending services, religion 
reporters typically seek interviews with church leaders. 
 
"There are certainly cases where you can't do this, but I honestly wish that I had 
understood Scientology better when I wrote the first story," he related. "By the time I'd 
spent a year on the subject ... I was just a lot smarter about every aspect of it." 
 
When investigating religions, expect hostility, Frantz said. "Nobody likes their religious 
beliefs and practices questioned." 
 
At his first interview with Scientology leaders, Frantz said he faced six lawyers, three top 
church officials and a stenographer."They spent the first 45 minutes attacking me," he 
said. "Needless to say, it got off on the wrong foot." 
 
As nonprofit institutions, religious groups don't have to file public tax forms, but their 
affiliates do, resulting in voluminous public material. 
 
One pitfall: Stories probing religion may shock readers' sensibilities, and turn them off. 
To soften the effect, he suggested highlighting activities that are "starkly unreligious -- 
that demonstrate ways in which this organization is diverging from the accepted norms of 
behavior for religious organizations and people of piety." 
 
Healthy Skepticism 
 
Fellow panelist Mike Wilson, of the St. Petersburg Times, said, "It's important to be 
skeptical but assume nothing." When church officials won't talk, find former church 
members, who often know a lot. 
 
"Always be prepared to deal with thin-skinned people," he cautioned. 


	19940409-NM.pdf
	19940806-NM.pdf
	19941015-NM.pdf
	19951007-NM.pdf
	19951223-NM.pdf
	19960113-NM.pdf
	19980620-NM.pdf

